Skafte kotelet - brændte æbler og cremede asiatiske ris

masser af smag og vinterhygge i denne fusion mellem det skandinaviske og asiatiske køkken.



4 pers.

Skaftkoteleter.
4 skaftekotelet á ca. 300g pr. stk.

100g smør

salt

peber

2 æbler

4 spsk. æblecidereddike

varm en pande med metalskaft der kan gå i ovn op til høj varme og kom halvdelen af smøret på. Krydr koteletterne med salt og peber og brun dem først på den ene side i et par minutter til de er brunet godt og karamelliseret, tilsæt resten af smøret og vend koteletterne og gør det samme. Kog panden af i æblecidereddike i ca. 1 min.
Kom derefter både af æbler vedvpanden i en forvarmet ovn ved 180 grader varmluft i 20 min. tag den derefter ud og tag koteletterne af og lad hvile i 5 min. før servering.

Cremede Asiatiske Ris.
4 dl. paraboild ris

1 løg

2 cm. frisk ingefær

2 fed hvidløg

1 stor gulerod

1 rød snack peber

1 tsk. fennikelfrø

1 spsk. karry

1/4l madlavningsfløde 18%

2 forårsløg

Start med at sætte risene over at koge 4dl ris, 6 dl. vand og 1 tsk. salt. Kog først i 12 min. ved medium varme. Sluk derefter komfuret og lad stå under låg i 12 min. og risene burde være perfekt møre.
i en anden gryde eller sáuter pande svitses finthakket løg og hvidløg i en god slat olivenolie, derefter tilsættes fennikelfrø og karry kort inden friskrevet ingefær kommes ved, fint snittet gulerod og snackpeber.
Svits det hele godt igennem og tilsæt de færdigkogte ris og madlavningsfløden.
Lad det koge ind i ca. 5 min. ved lav varme og smag til med salt og peber og top af med fintsnittet forårsløg.

Dette er ikke tænkt som en stærk ret så hold lidt igen med den stærke karry.

Kommentarer