Bøf og spejlæg

En fantastisk velsmagende herre ret, med smagskombinationer der bare virker.



1 Pers.

300g hakket oksekød

1 løg

1 skive hvidt franskbrød

1 æg

2 spk. hakkede syltede rodbeder, opskrift på rodbeder

25g smør

3 spk. portvin

trøffelolie

2 kviste citrontimian

salt

peber

Skær løget i grove stykker og steg ved middel varme i smørret, efter et par min og løgene er begyndt at tage farve, tilsættes portvin og det steger videre i yderligere et par min. indtil portvinen er helt væk. tilføj en knivspids salt og sæt løgene til side.

Lav en stor kugle af oksekødet, kast og klem den fra den ene hånd til den anden til overfladen er helt blank. Tryk den dernæst flad ca. 2-3cm tyk. Krydr den med salt og peber og steg i 5 min. på hver side ved høj varme, til den er medium rød i den samme pande som med løgene, steg yderligere 2 min hvis du vil have den weldone. tilsæt evt. lidt mere smør hvis panden virker tør.

Dernæst slåes ægget ud i panden og steger til hviden har sat sig, samtidig ordnes brødet.
Skær kanterne af brødet og rist i panden et par min. på hver side så det har optaget saften og kraften fra kød og løg resterne.

Anret ved at placere brødet nederst, dernæst bøf, bløde løg, rodbeder, spejlæg. Krydr med salt og peber samt frisk citrontimian. Slut af med nogle dråber trøffel olie. Har du adgang til friske trøfler vil det helt klart hæve retten til et højere niveau. Men det er de færreste der har det i hjemmet.


Kommentarer