Rød fish curry - Thailand style

Lækker hverdagsret fra det asiatiske køkken, med masser af smag og utrolig nem og hurtig at lave, når børnene sidder og er sultne.




4 Pers.

Ris
4 dl. ris

6 dl. vand
 
1 tsk. salt

Det første der skal gøres ved denne ret er at sætte risene over at koge. lad simre i 12 min. og derefter sluk komfuret og lad stå og hvile i 12 min.


Curry pasté.
3 fed hvidløg

2-3 cm. ingefær

1/2 rød chili (fri for kerner)

2 forårsløg

70g tomatpuré (lille dåse)

2 tsk. karry

2 tsk. paprika

1 tsk. fennikelfrø

4 spk. rapsolie
 
Imens laves curry pasté. Alle ingredienser renses og kommes i en lille hurtighakker og køres til en jævn masse. 
Stil til side

 
Karrysauce
300g frossen fisk (pangasus, sej eller lign)

2 løg

2 fed hvidløg

1 gul peberfrugt

1 rød peberfrugt

6 forårsløg 

400 ml. kokosmælk (1 stor dåse)

rapsolie

salt

Peber





Rens og snit løg og hvidløg i tynde strimler og svits i en god mængde olie. Derefter kommes grove stykker af peberfrugt ved. 1-2 spk. af curry pasté'en tilsættes. Derefter komems kokosmælk ved og blandes godt rundt.
Skær den frosne fisk ud i nogle stor mundrette stykker og kom i retten. Lad simre i 5 min. ca uden at røre for meget rundt i gryden.
Grove stykker af forårsløg kommes i retten og den smages til med salt, peber og evt. lidt mere curry pasté hvis den mangler kraft, hvilket er meget en smags sag.

Min blev meget mild da den skulle serveres for et lille barn. En super let og enkelt ret der tager under 25 min. at lave.

Kommentarer