Sphagetti Meatballs

En ægte italiensk klassiker, som jeg har mit eget bud på hvordan kan laves.


4 Pers

Kødboller 

500g oksekød

1 æg

1 spk. mel

1 spk. rasp

3 spk. mælk

1 løg

2 fed hvidløg

1 spk.tørret oregano

1 spk. paprika

salt

peber

Løg og hvidløg snittes fint og blandes med de andre ingredienser. Rør farsen rigtig hårdt sammen så den samler sig helt. Jeg bruger gerne en røre maskine hvis muligt, ellers er det bare igang med overarmene.
Når farsen har en ens konsistens, stilles den til side og hviler i ca. 30 min. Dette kan undlades hvis tiden ikke tillader det.
Tænd ovnen på 180 grader og tag et ildfast fad. Smør bunden ind i lidt olivenolie og form kødbollerne med hænderne til 3-4 cm. tykke boller.
Giv kødbollerne 40 min. i ovnen og de er klar til at blande med tomatsovsen.

Tomatsovs

1 Løg

3 fed hvidløg

1 rød snackpeber

3 spk. balsamico eddike

1/4 frisk chili

1 bundt basilikum

2 dåser flåede tomater á 400g

1 dåse tomatpuré á 140g

1 spk. paprika

salt

peber

olivenolie.


Løg og hvidløg snittes i tynde strimler, det samme gøres med snack peber og chili.
Svits løg og hvidløg i lidt olivenolie, derefter snackpeber og chili. Paprika og tomat puré brændes af i bunden af gryden inden balsamico eddike tilsættes og koger helt væk.
Nu kommes de flåede tomater ved og der skrues ned for varmen. Lad det simre i en 10 min. tid, begynder den at blive tør tilsættes lidt vand.
Til sidst hakkes basilikum blade groft og blandes i, smages til med salt og peber.
Kødbollerne vendes i tomatsovsen og placeres ovenpå 500g kogt frisk pasta.

Pynt retten af med lidt basilikum blade og friskrevet parmesan.

 


 

Kommentarer