Svinekam med sprød svær og brun sovs

Man kan jo godt tage forskud på julemaden og rent faktisk nyde den lidt inden man får for meget.
Denne udgave som er ret klassisk er nok den bedste svinekam jeg længe har fået lavet, helt mør, let pink indeni og dejligt knasende svær på toppen.
Den tager lidt tid og kræver lidt opmærksomhed, men det er bestemt umagen værd og giver dig en helt anden oplevelse end den let tørre steg man ofte ender med, og når nu man er i gang hvad bedre er så end at skabe en fantastisk sovs uden at røre en finger.



4 Pers.
1 Svinekam med svær 2kg
Groft salt
2 gulerødder
2 løg
4 fed hvidløg
20 hele peberkorn
6 salvieblade friske
4 stængler frisk timian 
1l vand
2 dl. fløde 38%

Svinekam renses og ridse i sværen, pas på ikke at skære ned til kødet. gnid rigeligt med groft salt ind i skindet, pak stegen ind i plastfolie og kom på køl i 3 timer.

Efter hviletiden tages et ildfast fad hvor grøntsagerne skæres i grove stykker og kommes i sammen med salvie, timian, peber og vand. Steg pakkes ud af plastfolien og lægges med sværen nedad. Sæt fadet i en 160 grader forvarmet ovn og lad stå i 20 min.
Derefter tages stegen op og vendes, sværen duppes tør med papir og gnides ind i bunker af groft salt, dette medvirker at væsken fra sværen trækkes ud i saltet og bliver knasende sprødt.
Sæt en rist eller opsats hen over væsken med grøntsagerne og placer stegen med sværen opad denne gang.
Steg videre i ovnen i 2t 20min. Derefter 20 min. under grill eller til sværen er helt sprød, må ikke blive sort.
Sluk ovnen og lad stå i 20-30 min. indenden skæres ud og serveres med sovs, kartofler og rødkål.


Brun Sovs
For at lave en god sovs skal en god bund bruges.
Når stegen har stegt i 2t 30min. sies væsken fra i en kasserolle. Kog væsken ind ved middel varme i 20 min. Tilsæt 2 dl. piskefløde og lad det.
K varme igennem til det når kogepunktet.
Nu skal sovsen jævnes til passende konsistens. Brug enten maizena sovsejævner eller lav en blanding af 1 spk. hvedemel og 1 dl. mælk.
Kom kun lidt jævner i ad gangen så den ikke bliver for tyk og tilsæt lidt kulør for at få den brune farve.
Smag til med salt og peber hvis nødvendigt.

Opskrift på rødkål


Kommentarer