En aften på Svinkløv Badehotel



Dette ikoniske badehotel i det nordjyske lidt uden for Fjerritslev er ramme om en del af den danske kulturarv vi sjældent ser, det er ligesom at træde ind i et Skagensmaleri, lige der ved strandbreden på toppen af klitten ligger Svinkløv badehotel og troner frem som så det ud i 1800 tallet med den tidlige aftensol og udsigten over det skummende vesterhav.
Bliver det mere idyllisk, ja det gør det for lige så snart man træder indenfor på det gamle badehotel mødes man en flok søde og venlige tjenere der er iklædt blå og hvidstribede kjoler og sammen med de gamle stuer, klassisk indretning med hvide duge, servietter og glassene opstillet korrekt bliver vi sat til bords med udsigten over det solbeskinnede vesterhav, ja det er unikt og ses ikke ret mange steder.
Hvis man ønsker bord i hotellets restaurant er det en god ide at bestille i god tid for der er travlt i restauranten selvom vi er ved at være uden for ferie sæsonen.

Nå men det var jo også maden vi var kommet for, da køkkenet på Svinkløv badehotel i tiden trækker rigtig meget opmærksomhed på den danske gastro scene med køkkenchef Kenneth Hansens 2. plads ved Bocus d'or EM i Stockholm i år og kokkeeleven Kasper Christensen der netop har vundet VM for kokke under 25 år. Ja og så deltager de sammen til Bocuse d'Or VM i Lyon i 2015.
Så forventningerne til aftenens menu er tårnhøje og en aften vi virkelig ser frem til.

Menuen på Svinkløv er frisk og ren i smagen efter kokkens egne ord og så er den dagsfrisk. En ny menu hver dag og der er 3 at vælge imellem, en med kød, en med fisk og så en 2 retters vegetar menu. Her kan man så selv mikse 2-4 retter imellem menuerne som man nu lyster og selvfølgelig er der afstemte vine til hver ret, betalt pr. glas, hvilket giver dig fuld frihed på hele menukortet.
Derudover er der også et a la carté kort men vi så faktisk ikke noget forlade køkkenet som ikke var fra en af de 3 menuer.

Det første man ser er et stykke papir hvorpå der blev gjort opmærksom på at betjeningen er sød og venlig og at de lå udenfor stresszonen så maden er lang tid om at komme til bordet var ligesom hoved essensen, så vi lænede os tilbage med sindsro og klar til at slappe af.
Dette skulle vise sig ikke at være helt sandt. Men hurtigt kom der to slags lækker brød på bordet et hvidt baguette og et mørkt valnøddebrød med smør. Meget lækkert begge dele.

Jeg valgte den fulde fiske menu og med ost som 4. ret dertil den udvalgte vinmenu. Min kone tog kødmenuen dog med fiske forretten.
Lyn hurtigt kom der et glas champagne på bordet til muslingeforretten som var kolde dampede muslinger i en suppe af muslinger og estragon olie, en salat af div. urter og vandkastanjer tror jeg det var.
Super lækker og æstetisk forret med masser af frisk og enkelt smag virkelig en hyldest til den enkelte råvare. Den Champagnen der blev serveret til passede også perfekt til med sin halvtørre og lidt søde karakter. Et rigtig godt glas der passede perfekt til forretten.
Men er man ikke den store muslingespiser så bliver man udfordret for det er en ret der er meget fisket i dens konsistens, men jeg nød den virkelig.

Nu kom vi så til en aftenens tjenerfejl netop var tallerknerne fra forretten tage af bordet inden hvidvinen til min havkat som jeg skulle have til hovedret blev skænket hvilket undrede mig lidt da vi jo kunne læse os til at vi skulle have god tid, så medmindre det var et stunt for at sælge mig noget mere vin forstod jeg det ikke helt og ventetiden på hovedretten var da også ca. 15 min. hvilket i min bog overhovedet ikke er langsomt, tvært imod så var serveringen meget hurtig også lidt for hurtig til vores smag, men behager sikkert mange.
Men tilbage til hvidvinen så var det en let og frisk Saint Aubin Premiere Cru, dejlig sommerlig i smagende, perfekt til en sensommeraften som denne. Desværre blev hverken denne vin eller nogle af retterne præsenteret ved bordet så det gjaldt om at have fotografisk hukommelse fra menukortet hvis man ønskede at vide eller var interesseret i hvad vi spiste og drak.

Min hovedret bestod af havkat med aioli, salsa verde, squash i alle afskygninger, brændt løg, hvidløg, brocoli og forskellige urter og nye aspargeskartofler vendt i smør og persille. Utroligt mange tilberedninger, konsistenser og smage en ret kompliceret hovedret men med mange forskellige smagskombinationer og nye overraskelse i hver eneste mundfuld. Temperaturen på retten var lige til kolde side og den store klat kolde aioli virkede voldsom og overdimensioneret, fisken var lige til den overstegte side desværre og brocolien var oversaltet, selvom jeg er en rigtig saltgris. Set bort fra disse ting var det en rigtig god sommerlig hovedret og ja så var min kølige hvidvin gået hen og blevet halvlunken og mistede en del af sin sprødhed og er der noget jeg ikke kan lide så er det varm hvidvin.

Min kone fik kylling som den nu skal laves klassisk med surt og sødt men på en moderne måde og så en lille skål på siden med stuvede svampe, fløde og svampe er bare "match in heaven". Igen er temperaturen et problem og her endnu mere mod den kolde side og undersaltet og her er det omvendt med hende, hun er på ingen måde en saltgris, små skønhedsfejl der skal sidde i skabet når man deltager og vinder konkurrencer på det niveau.

Næste punkt på min menu var ostetallerkenen der bestod af 5 Unika oste der repræsenterede hele spektret med en fast ost jeg ikke kan huske navnet på, brie, krondild en blandet ged og komælks ost og til sidst en roquefort fra 2008, en rigtig slagkraftig bandit  fra Arlas relativt nye koncept med ekstra lagrede og lækre oste. Hertil, brød (samme som 2 slags som vi startede med), grønne oliven, karamelliserede valnødder og abrikoser. Enkel og klassisk osteanretning der ikke var så meget at sige om, dertil et dejligt glas portvin, ja igen uden præsentation, ostene fik dog et par ord med denne gang, men var en ren oplæsning fra notesblokken hvilket antydede at man ikke skulle spørge mere ind til de forskellige oste for det tror jeg ikke jeg ville få svar på.

Desserterne blev middagens højdepunkt med 2 vel eksekverede anretninger, den ene med pære og karamel i alle dens variationer og cremefraiche parfait. Her blev der virkelig vist noget teknik der er en konkurrence kok værdig.
Den anden dessert var adskillige variationer på citrus og sendte tankerne hen mod 80'ernes citronfromage. Den bragte lykke hos min hustru og satte et solidt punktum på en ellers lidt bumpet rejse igennem det vi havde forestillet os skulle være en helt igennem solid manifestation af hvem der er en af verdens aller bedste kokke.

En del af denne skuffelse kommer fra en halv amatør agtig tjener præstation der ikke antydede at personalet er uddannet, kommunikationen med gæsten stoppede efter man havde bestilt, herfra var eneste kommunikation at "her er der mad" og "her er vinen til den næste ret". Hvilket medførte en lidt akavet stemning, jeg overhørte et af de andre borde der spurgte til hovedretten og tjeneren kunne ikke svare på hvad retten indeholdt og generelt så virkede det ikke som om at tjenerstaben var specielt velinformeret om dagens menu. Da jeg efter hovedretten kommenterede at jeg syntes det var ærgeligt  at hvidvinen blev serveret så tidligt at den nåede at blive varm inden maden kom på bordet, vel at bemærke at jeg stadig havde champagne i glasset (rigtig god champagne) var svaret at de havde svært ved at time serveringen med køkkenet, hvilket jeg synes er underligt for det plejer ikke at være et problem på alm. restauranter i Aarhus og til en kuvertpris for 4 retter + vin til 900,- så forventer jeg altså et andet niveau og specielt også med Kenneth Hansen som køkkenchef burde timing være et af hans specialer
Jeg ved ikke om Kenneth selv var i køkkenet denne torsdag aften i August, men der var for mange småfejl der samlet set giver et lidt skævt billede af det Svinkløv Badehotel jeg har hørt så meget godt om og man kan blive lidt bekymret for om der ligger for meget fokus på at vinde kokkekonkurrencer og deltage i tv programmer og der derved kommer for meget slinger i valsen på badehotellet.

Jeg håber virkelig dette var en uheldig dag da alt omkring stedet bare skriger idyl og ja igen så har Kenneth Hansen og co. virkelig fået megen god og positiv omtale de seneste år. Skulle chancen byde sig igen besøger jeg gerne stedet men det kan da godt være man lige skal vente til efter Bocuse d'Or i Lyon i 2015 hvor jeg også her vil ønske Kenneth og Kasper held og lykke næste år.











Kommentarer