Hverdags Lasagne!

Lasagne denne italienske klassiker som er fortolket i et utal af versioner og som sikkert også er en klassiker i mange hjem rundt om i det danske land. Der er mange måder at lave den på, den kedelige fra knorr eller klassisk med løg, hvidløg, oksekød og tomat.
Jeg laver min lasagne på mange forskellige måder, alt efter hvad der er i køleskabet og hvor meget tid jeg har. Allerhelst vil jeg selv lave min pasta og bechamel sauce men i hverdagen så bliver det altså med pastaplader og karolines Mornay sauce.
I denne uge ryder vi op i skabe og fryser og der var tilfældigvis en mornay sauce og pastaplader i skabet og lidt oksekød i fryseren, dog ikke så meget så det blev til en masse grøntsager sammen med. Nedenstående opskrift kan fortolkes som man lyster  med de ingredienser man nu engang har til rådighed eller lyster at bruge.



4 pers.

400 g hakket oksekød
1 stor løg
2 fed hvidløg
2 gulerødder
2 peberfrugter
250 g champignon
1 lille dåse tomat pure
2 dåser flåede tomater
lille håndfuld revet parmesan
1 spk paprika
1 saft af citron
1 glas rødvin
rasp
olivenolie
salt
peber

1 mornay sauce
1 pakke pastaplader

Hak løg og hvidløg og svits af i en gryde med lidt olie i, kom paprika i bunden af gryden og brænd af. Det samme gøres med tomatpure'en.
Kom oksekødet i og krydr med rigeligt salt og peber. Når kødet er brunet kommes rødvinen i og koges lidt ind.
Grøntsagerne hakkes og kommes i gryden sammen med flåede tomater. Lad simre i 15 min.  under låg.
Tag låget af og kom parmesan i og lad noget af væsken koge fra så sovsen bliver lidt tykkere i konsistensen. Dette tager yderligere 10 til 15 min. Smag til med salt og peber

Tag et ildfast fad på ca. 20x30cm. lav nu skiftevis lag af kødsauce, mornay sauce og pastaplader. Når der ikke er mere kødsauce sluttes af med et lag mornay sauce og drys rasp henover.
Bages i ovn på 200 grader i 30 min. derefter 10 min. under grill, til gylden overflade.
Lad stå 10 min. inden servering.



Kommentarer