Cuba



Så er jeg tilbage igen efter en stille periode fra min hånd. Vi har været på ferie sammen med svigerfamilien I Cuba i 3 uger og rejse rundt. Vi startede i Havanna og så videre til nogle mindre byer hvor bla. tobakken bliver dyrket og så sluttede vi af på Cayo Coco der er rene hotel resort og badestrande.
Jeg kom til Havanna med meget lave forventninger til det gastronomiske da jeg hjemmefra havde hørt at de ikke gik ret meget op i madlavning. Dette fik jeg delvist ret i, det cubanske køkken er ikke særlig bredt eller inspirerende ud over Hummeren som er nogle af de største jeg nogensinde har set. Derudover spiser de rigtig meget gris. Man kan selvfølgelig også få kylling og oksekød. Lam er lidt mere sjældent. Som tilbehør får man næsten altid brune ris med bønner, malanga rødder og søde kartofler, samt en rod agtig ting der smagte og have konsistens som udkogte kartofler og det var stort set det udvalget stod på størstedelen af restauranterne.

Med disse elementer kunne man sagtens lave et velsmagende hverdags måltid, hvilket også var rigtig fint den første uge. Generelt er de gode til at tilberede kød så det var saftigt og mørt og de brune ris med bønner er faktisk også rigtig fint, men bare ikke hver dag.
Som alt andet på Cuba er de fleste restauranter statsejet, hvilket på nogle af dem også udstråler ringere kvalitet men så er der Paladan restauranterne som er privatejede og typisk er deres dagligstue eller andet rum i forbindelse med deres hjem. Dette er meget anderledes end hvad vi er vant til men samtidig er det også ret sjovt at prøve og kvaliteten af maden er rigtig høj da de ikke servere til ret mange af gangen så de handler ikke stort ind så man får friske råvarer.

Dette indlæg skal lidt ses som min introduktion til Cuba, jeg vil i de næste par uger kommer med anmeldelser af nogle af de restauranter vi besøgte som er værd at give et par ord med på vejen.

Kommentarer