Go Chinese

 Hjemme hos os er vi rigtig glade for det asiatiske køkken og ikke mindst det kinesiske da min kæreste har arbejdet og boet i Kina af flere omgange og jeg også selv har haft muligheden for at besøge landet i et par uger og smagt en masse fantastiske retter der i den grad gør den vestlige tolkning af kinesisk mad til skamme.
Stegte kartofler med chili & wok med hakket svinekød og hvidkål
Derudover tiltaler det mig at der altid er mange grøntsager i og at det er rimelig hurtigt at tilberede. Jeg vil ikke hoppe ud i direkte opskrifter idag men mere fortæller om nogle af de redskaber jeg bruger for at lave en god wokret.
Nogle af hovedingredienserne for mig er altid løg, hvidløg, soya, ris eddike og ris vin og selvfølgelig chili. Derudover er det meget forskelligt hvad jeg bruger af andre grøntsager og det kommer også meget an på hvad der lige er i køleskabet eller er på tilbud. Men sådan noget som gulerødder, champignon, rød peber og hvidkål er nogle af de meste brugte hos os.   
Af kød elementer er der jo klart kylling som er nemt at tilberede og smager godt men  også oksekød bla. flankesteaks eller et stykke bov er glimrende til lyntilberedning, men en af de ting der nok er mest kinesisk er nok svinekød som kan smage helt fantastisk, tag noget af en nakkefillet skær det i små stykker lad ligge i soya en times tid, dup det tørt og vend det i mel og så får du noget rimelig fersk kød der har fået en god saltet smag fra soya og får en sprød skorpe fra melet.
Basis ingredienser
Kinesisk og asisatisk mad generelt er jo billigt at lave fordi man kan bruge få ingredienser og samtidig få det til at smage af meget med få midler fordi man bruger ingrediensernes egen smag til at lave sovs af.
En ting jeg synes er vigtigt at huske er at tingene ikke må få for meget tænd din wok på fuld gas og steg tingene af meget kort hver for sig tag kød og løg som det første og så rodfrugterne som tager længst tid og til sidst de bløde grøntsager der ikke skal have ret lang tid og først efter at alt er blevet svitset tilsættes væske til at lave sovsen.
Kineserne bruger meget at tilsætte en skefuld majsmel til slut for at samle væden så den tykner og hænger ved grøntsagerne.
Sidst men ikke mindst så er det vitigt at grøntsagerne skæres i lange tynde strimler som både er karakteristisk for asiatisk mad men også gør at tilberedningstiden er kortere men specielt fordi at det skal kunne spises med pinde og ja asiatisk skal spises med pinde.
Jeg vil det næste stykke tid prøve at komme med lidt forskellige opskrifter som jeg har fået i Kina og på forskellige asiatiske restauranter herhjemme.

Kommentarer