Pizza

En klassiker som jo nok er en af de mest velkendte og mest brugte spise blandt befolkningen verden over og der findes mange 1000 opskrifter på pizza. Jeg eksperimenterede lidt med melblandinger på bunde og kom frem til denne version som jeg synes gav god sprødhed men også dejlig smag i dejen.
Istedet for den revede ost som ingen smag har og indeholder masser af fedt, bruger jeg bøffel mozzarella som bare rives i mindre stykker og fordeles ud over pizzaen. Smager meget bedre.



Pizzadej:
4 stk.

Røremaskine og bagesten er en fordel

25g Gær

30g Salt

600ml. Koldt vand

900 Hvedemel (Tipo 00)


kom alle ingredienser i en røreskål og kør i 10-15 min. i røre maskine.
Kom dejen ud på et meldækket bord og form til en kugle. Lad hæve under klæde i 30 min. Derefter deles dejen i 6 og formes til 6 kugler der pakkes i folie og lægges i køleskabet i 2 timer.

Tænd ovnen på 250 grader eller højere og indsæt bagesten. Hvis du ikke har en sådan kan en bageplade også bruges den skal bare være brand varm når pizzaen placeres. Lad gerne stå tændt i minimum 45 min. før brug
Imens laves Pizzasaucen.

Verdens Nemmeste Pizzasauce:

1 dåse flåede tomater

1 Stor dåse Tomatpure

1 løg

2 fed hvidløg

1 tsk. sukker

1 spk. paprika

salt

peber

Olivenolie

Hak løg og hvidløg fint, kom lidt olivenolie i en gryde og svits løgene til de bliver klare, tilsæt paprika og tomat pure så det bliver brændt af. Kom dernæst flåede tomater og sukker i, lad simre i 10 min. og smag til med salt og peber.
Ønskes en tykkere konsistens kog lidt længere, ønskes en mere lind sauce kan denne blendes med stavblender evt.




Når dejen har efterhævet rulles den ud, enten med kagerulle eller hænder på det mel dækkede bord, brug durum hertil og placer på bagepapir.
Tomatsovs, mozzarella og fyld kommes på efter eget ønske. Bag i ovnen i 5 min. på bagesten. (Haves en bagesten ikke, lad da bagepladen blive brandvarm inden pizzaen smides på, så opnåes en lignende effekt).
Træk nu bagepapiret væk under pizzaen og bag yderligere 5 min til skorpen bliver let gylden.
Velbekomme.

Tip: Forbag evt. pizzabundene med tomatsovs i 3


min. og kom derefter fyld på. dette gør processen hurtigere hvis du ønsker pizzaerne klar på ca. samme tid. Bundene med tomatsovs kan også fryses ned til senere brug.




Kommentarer