Gnocchi med tomat og basilikum sovs, den lette version

Gnocchi er klassisk italiensk og efter min mening  en lidt spøjs ting som har taget mig lidt tid at synes rigtig godt om.
Men nu er jeg helt og aldeles vild med retten som kan laves i mange variationer. Gnocchi går fantastisk sammen med smør og salvie, fløde og svampe eller som her med tomat og basilikum.

Retten tager ikkelang tid at lave og er ganske billig og sund. Men sørg for at bruge nogle ordentlige råvarer, så får du mest kvalitet ud af retten.
Hvis du virkelig har travlt kan en god færdig lavet tomatsovs og gnocchi bruges. Men det er selvfølgelig altid sjovere at lave det fra bunden.

I denne opskrift har jeg dog købt mine gnocchi, da der ikke vart tid til hele processen.






4 pers.

Tomatsovs:
1 stort løg

2 fed hvidløg

1 potte basilikum

2 ds. flåede tomater

70g tomatpuré

2 spsk. balsamico eddike

1 dl.rødvin

1 spsk. paprika

olivenolie

salt

peber

Hak løg og hvidløg groft, svits det ved middelvarme i en pande med en god slat olivenolie. 
Når løgene begynder at blive klare tilsættes paprika og tomatpuré, som ristes godt igennem.
Dernæst tilsættes balsamico og koges ind til lugten af eddike forsvinder. Herefter kommes rødvinen i og sammen proces gentages indtil duften af alkohol er væk.

Nu kommes de flåede tomater ved og 3/4 af basilikumplanten hakkes med stilk i store rustikke stykker og vendes i tomatsovsen.
Skru nu ned på lav varme og lad det boble løs i ca. 30min. og gerne mere. Hvis sovsen begynder at blive tør og føles som den vil brænde på,tilsættes lidt vand ca. 1/2-1 dl. Dette fortynder ikke smagen, bare rolig.

Smag til med salt og peber, hvis du synes den stadig er lidt bitter kan du tilsætte 1 tsk. sukker.

Gnocchi:
2 pakker Gnocchi á 500g

Vand

groft salt

50g smør

Fyld en stor gryde med vand op at koge med salt, skal være næsten ligeså salt som havvand. Kom Gnocchi i og kog i 2 min.
Dræn vandet fra og kom dem direkte over på en pande ved middel varme, hvor du har smeltet smørret i.
Steg Gnocchien i ca. 5 min.  så de bliver let gyldne.

Saml retten:


parmesan

sort peber

Havsalt

Frisk basilikum

Vend tomatsovsen over i gnocchi panden og vend det forsigtigt sammen.
Riv en generøs mængde parmesan henover, nogle gange med peberkværnen og lidt havsalt og resten af bladene fra basilikum plante.

En konge ret der kan laves selv på en SU.



Kommentarer